W pierwszych dniach Nowego Roku, kiedy dzieci przyszły do szkoły po długiej przerwie świątecznej, miały mnóstwo tematów do rozmowy. Najbardziej zafascynowane były rozmową o zegarku kolegi- prezencie od Mikołaja. Ten fakt zainspirował wychowawców kl. II a i II c do zorganizowania zajęć metodą projektów. Był to odpowiedni moment na rozmowy o przemijaniu czasu i o jego pomiarze.
Pracę podzielono na kilka etapów.
Etap I- Rozpoczęcie projektu
- Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnieniem celów z podstawy programowej
- Zebranie wiedzy, którą już posiadają dzieci n/t czasu
- Przygotowanie listy pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych zajęć chciały uzyskać odpowiedzi
Etap II- Realizacja projektu
- Na podstawie listy pytań powstała siatka do projektu „Czas”, która zawierała kolejne zadania do wykonania.
Oto zadania, które uczniowie zrealizowali w ramach projektu:
- Model zegara
- Pory roku- kalendarz kołowy
- Album, z pracami plastycznymi na temat „Pora roku, w której się urodziłem/ urodziłam”
- Kartki z kalendarza
- „Tak upływa czas w mojej rodzinie”- drzewo genealogiczne
- Plakaty na następujące tematy:
- Jak dawniej mierzono czas?
- Jakie są rodzaje zegarów?
- Jakie są najsłynniejsze zegary na świecie?
- Jakie są najsłynniejsze zegary w Polsce?
- Wywiad z zegarmistrzem w ramach zajęć terenowych
Etap III- Zakończenie projektu
Podczas projektu dzieci pracowały zarówno indywidualnie jak i grupowo. Bardzo mocno angażowały się w zadania. Rozwijały twórcze myślenie, doskonaliły umiejętność współpracy, podejmowania decyzji, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, doskonaliły sprawności manualne.
W projekt zaangażowali się również rodzice, którzy dostarczyli kalendarze i zegary na wystawę. Wystawa została zorganizowana na korytarzu szkolnym. Była odwiedzana zarówno przez społeczność szkoły jak również przez osoby odwiedzające szkołę w ramach Dnia Otwartego.
Bogumiła Kosowska, Krystyna Sawulska